منابع برق اضطراری و برق قدرت

برق اضطراری ژنراتورها متداولترین منبع برق برای سیستم های برق اضطراری میباشند.
برای بیشتر سیستمهای قدرتی تجاری و صنعتی از این ژنراتورها بعنوان محرک اصلی که تنها در یک واحد ساخته شده استفاده میشود.

موتور های رفت و برگشتی در مقایسه با موتور های گازوئیلی و کاربرد آسان آن که به عنوان عمده ترین محرک اصلی ژنراتور ها استفاده می شود. و به خاطر هزینه زیاد مورتور های گازوئیلی از موتور های رفت و برگشتی استفاده می شود.

موتورهای بنزینی و برق اضطراری

موتورهای بنزینی  که به راحتی در دسترس هستند و به طور کلی از موتور های گازوئیلی ارزان هستند، اما هزینه راه اندازی زیاد، خطرات ذخیره سازی سوخت بیشتر و عمر کوتاه ذخیره سازی سوخت نسبت به موتور های گازوئیلی دارند.

همچنین موتور های گازوئیلی با گاز طبیعی نیز کار می کنند، با این وجود حداکثر بهره وری موتورهای تنظیم شده با گاز طبیعی در دسترس می باشد.

راه حل دیگر برای تامین ژنراتور، ژنراتور توربینی می باشد، و عمدتا توسط گاز طبیعی کار می کند. ژنراتور های توربینی گازی نسبت به ژنراتور های گازوئیلی سبک تر هستند، آرام تر کار می کنند و در کل کمتر نیاز به سرد کردن و سوختن هوا دارند و هزینه نصب کمتری نیز دارند. اما ژنراتور های توربینی گازی گران تر از ژنراتور های گازوئیلی هستند و زمان زیادی می برد تا روشن شوند(معمولاحدود ۳۰ ثانیه زمان می برد در حالی که با ژنراتور های گازوئیلی که در عرض ۱۵-۱۰ ثانیه شروع به کار می کند). دیر به کار افتادن و کم بودن سایز های کوچکتر(۵۰۰ کیلووات>) باعث می شود کاربرد ژنراتور های توربینی گازی گاهی اوقات ناممکن باشد.

نصب ژنراتور در سیستم ها برق اضطراری

حتما باید در نصب ژنراتور ها به خنک کننده هوا و سوختن که موارد مورد نیاز ژنراتور و محرک اصلی می باشد همانند از بین بردن گاز اگزوز توجه شود. کاهش صدا نیز باید در نظر گرفته شده باشد.

این توقعات هزینه نصب را زیاد می کند ، مخصوصا در زمان جایگزینی موتورها مثل موتور گازوئیلی یا بنزینی. بعلاوه، تامین کننده سوخت نیز باید در نظر گرفته شده باشد،توجه داشتن به کد سازنده وبیمه شاید باعث شود مخزن سوخت به طور کلی از ژنراتور ها حذف شود.

در حالی که درجه بندی زیادی برای ظرفیت بازده یک دستگاه وجود دارد باید اندازه ژنراتور برای کارکردن در آن دستگاه در نظر گرفته شود. درجه بندی مداوم در حقیقت همان بازده موتور ژنراتور بر اساس تغییر نیافتن بار الکتریکی می باشد.

درجه بندی محرک اصلی در حقیقت همان بازده موتور با تغیر میزان بار الکتریکی می باشد. درجه بندی حالت استند بای همان بازده در مدت زمان محدود با بار الکتریکی متغییر می باشد. تولید کننده باید برای تعریف ظرفیت واحد داده شده کنکاش کند.

جایگزین سیستم های برق اضطراری

جایگزین دوم برای سیستم های اضطراری یا استند بای یک منبع سودمند دوم است.در حالی که، بدست آوردن یک منبع سودمند که به طور کافی از سرویس معمولی مستقل باشد از لحاظ اقتصادی ناممکن می باشد.

را از یک باتری یو پی اس بر می گردانند جایگزینDC مبدل های جامد که ولتاژ

دیگری هستند، با وجود اینکه عملی کردن آن سخت می باشد و به طور کلی شاید اندازه های متوسط برای سیستم اضطراری نیاز باشد تا اندازه های بزرگتر.

به دلیل اینکه شروع موتور و قطع بارگیری می تواند تاثیر زیادی در ولتاژ و فرکانس خروجی یک ژنراتور کوچک داشته باشد مثل ژنراتور هایی که در بالا گفته شد و چون برق در طول به کار افتادن موتور در دسترس نمی باشد، یک میانگر مابین ژنراتور و ابزار حساس بار لازم است. منبع تغذیه برق اضطراری معمولا یک میانگر برای جلوگیری از قطع شدن برق به کارمی رود.

یو پی اس ها در توپولوژی های متعدد

یو. پی. اس ها در توپولوژی های متعددی به کار می روند، اما اهداف عملیاتی صرف نظر از توپولوژی یکسان می باشد: منبع تغذیه برق اضطراری برای بار الکتریکی حساس و بحرانی به کار برده می شود. معروف ترین توپولوژی برای یک یو.پی.اس، دو مبدل می باشد که در شکل ۱-۱۰ نشان داده شده است.(شکل(۱-۱۰) توپولوژی یو پی اس دو مبدله)

برق اضطراری یو پی اس

 نباید تحتAC زمانی که باتری ها به طور کامل نصب شده اند خروجی

تاثیر تغییرات فرکانس یا ولتاژ قرار بگیرد یا به طور کامل قطع شود. و در ورودی هنگام بازیابی نیز یو پی اس نباید دخالتی داشته باشد. توپولوژی های دیگری که شامل:خط تعاملی،دو مبدل چرخشی، دوار ترکیبی می باشند و توپولوژی خط تعاملی چرخشی با مزایا و ضررهای خودشان کاربرد دارند.

سیستم های یو پی اس نیاز به ژنراتور و یا منبع تغذیه دوم را ازبین نمی برد اما کمک می کند تااثرات بار های بحرانی زمان شروع ژنراتور و تغییرات ولتاژ و فرکانس را از بین برود.