نشانگرهای وضعیت در یو پی اس

نشانگر های وضعیت در یو پی اس

نشانگرهای وضعیت در ups :

نشانگر های وضعیت در یو پی اس در صفحه ال سی دی یا جلوی نمایشگر

بیشتر یو پی اس ها انواع مختلفی از نشانگرها را دارند که وضعیت ups را درهرلحظه نشان میدهند. این نشانگرها ۲ دسته اند:

نشانگرهای دیداری (LED ) که وضعیت عمومی یو پی اس مانند شرایط بروزمشکل را نشان میدهند. نشانگرهای شنیداری که بعضاً به آنها “آلارم”  گفته میشود ومشخصاً برای جلب توجه به مشکلات پیش آمده بکارمیروند. تعداد دقیق ونوع این نشانگرها برای مدلهای مختلف ups متفاوت است. مدلهای گرانترمعمولاً تعداد بیشتری ازهرنوع  نشانگردارند.همیشه دفترچه راهنمای دستگاه را برای جزئیات بیشترمطالعه کنید.

نشانگرهای متداولی که معمولاً در یک یو پی اس میبینید به شرح زیر میباشند:

نشانگرفرعی (By pass) :نشانگر های وضعیت در یو پی اس در صفحه ال سی دی یا جلوی نمایشگر

یک LED است که وقتی دستگاه درحالت Bypass  عمل میکند روشن است. برای یک standby ups یا Line-interactive ups ، این چراغ درحالت عادی کارups روشن است.

Inverter  :

یک LED است که وقتی اینورتر کارمیکند، روشن است. دراینحالت LED مربوط به Bypass خاموش میباشد.

اضافه بار :

این نشانگر درحالتی روشن است که شما وسایلی بیش از آنچه که ups توانایی راه اندازی آنها را دارد به آن وصل کرده باشید. دراینحالت شما یا باید قدرت UPS را افزایش دهید یا باید ازبارآن کم کنید.

خطای عمومی :

 یک LED است که وقتی خطایی درکار یو پی اس پیش می آید روشن میشود. دربیشتر ups ها LED ی مربوط به خطا درترکیبی با LED های دیگرروشن میشود. شما باید درهرحالت خطای پیش آمده، به دفترچه راهنما مراجعه کنید تا معنای نشانگرهای روشن رابفهمید. درجدول زیریک وضعیت نمایشی استاندارد که اکثر کمپانی های بزرگ دنیا برای نمایش وضعیت UPS از آن استفاده میکنند وبرپایه روشن شدن نشانگرهای LED قرار دارد نمایش داده شده است.

وضعیت باتری یو پی اس :

بسیاری از ups های بزرگ وگران دارای ردیفی از LED ها میباشند که نمایانگرمیزان شارژ باتری هستند. مثلاً بعضی مدلها دارای یک نوارعمودی شامل ۵ نشانگر LED میباشد که وقتی تمامی آنها روشن است یعنی شارژ باتری کامل است وزمانی که ۴ عدد ازآنها روشن است یعنی باتری ۸۰%  شارژ دارد. این خاصیت، برای زمانی که برق به مدت طولانی قطع است مفید میباشد.

وضعیت بار:

 مشابه حالت قبل، بعضی ازups ها دارای نواری ازنشانگرهای LED هستند که بطورتقریبی نشان میدهند چه درصدی از ماکزیمم بارمجاز، به ups وصل است. این خاصیت زمانی استفاده میشود که بخواهیم وسایل دیگری را به ups وصل کنیم که با توجه به وضعیت نشانگرها میتوانیم مقدارآن بار را تخمین بزنیم.

توجه :

 بعضی از ups ها نوارLED را عمداً به شکل ریل های متقاطع ویا الگوهایی مانند چادر وخیمه درنظرمیگیرند تا اگردستگاه پس ازقطع برق دراثر ضعیف بودن باتری خاموش شد متوجه شویم. دفترچه راهنمای دستگاه رامطالعه نمایید. هرگونه روشن شدن یاچشمک زدن LED های روی پانل دستگاه که دردفترچه راهنما به آن اشاره نشده باشد ممکن است نشانگر یک مشکل در ups باشد. دراین صورت حتماً با بخش فنی شرکت سازنده ups تماس بگیرید.